Vi har gjort tre skapliga resor med start i Chicago och har då hyrt bil på Enterprise. Senast hyrde vi en mindre bil som drog 1/2 liter milen men hade i övrigt fria mil - killen på uthyrningskontoret fick kolla några extra gånger på bilens trippmätare när vi kom tillbaka.

För fem veckor betalade vi försäkring på bil och tredjepartsskydd 15,000kr.
Vi bor alltid på motell och beroende på tid på året kan man bo riktigt billigt. Kolla vid Welcome centers vid statsgränserna efter broschyrer med rabattkuponger. Kolla alltid HUR rummen ser ut innan du bestämmer dig, speciellt om motellet är litet och ser slitet ut. Det kan ligga gamla fläckiga sängkläderna kvar i sängarna.
Vi har ibland kört med GPS (i storstäder) men trivs bra med Rand McNallys stora The Road Atlas. Som nämnts kan man ju undvika motorvägarna om man inte ska avverka massa mil. Ofta är det skapliga hastighetsgränser på landsvägar även om man får sakta ner till 30mph för någon liten by (2 hus) men man upplever att man ser mer även om man kör genom oändliga majsfält.
Mat har vi ofta köpt på WallMart - deras salladstallrik räcker för två. Notera att det finns billiga ställen som Panda King (tror jag det hette) och Sizzlers där man får stora portioner. Käkar man på Sizzlers kan man käka sig mätt på salladsbordet och ta varmrätten i en doggybag och till ett annat tillfälle.
Vi har använt kort alltmer. Många hotell vill ha deposition om man betalar kontant och det är smidigare att tanka om man betalar med kort. Betalade till och med lite småsaker vi köpt på en marknad i Flagstaff med kort - Sverige ligger långt efter där.
OM du blir stoppad av polisen ha alltid en BRA förklaring till ditt fula beteende och tjaffsa inte emot. Sitt kvar i bilen med motorn av och händerna på ratten och gör INGET han INTE ber om. Jag råkade ut för en mycket nervös ranger i Yellowstone i somras och jag var ett tag orolig för mitt liv ....
Var artig och trevlig, amerikaner är som regel mycket sympatiska och lätta att komma i samspråk med. Chocka dem inte med skräckhistorier om svensk sjukvård eller kriminalpolitik utan försök lite försiktigt visa att deras värsta farhågor om Sverige inte stämmer .... riktigt.
Vi har gjort tre resor, två västerut och en österut. Vi är definitivt mest impade av det vilda landskapet i Utah, Colorado, Wyoming och Oregon. Storstäder är inte vår grej. Vi köper ett helårs familjepass till nationalparkerna och har fri entré ÖVERALLT. Man får kolla att vissa exotiska parker har öppet; Crater lake öppnade veckan innan vi kom dit (slutet av juni).