Har ni kommit iväg ännu?
Om inte så kan jag bidra med mina tips. Jag och min kompis gjorde tre veckor i västra USA i våras. Blev Californien, Nevada och Arizona. Vi hade egen bil som min kompis ägde då han jobbade där borta.
Trots att dollarn då var ca 2.50kr dyrare än idag så hade jag räknat i överkant på allt, vilket märktes då jag kom hem och hade 25% av resekassan kvar.
Mina tips för lyckad roadtrip:
Bärbar dator med Wlan kort!! Finns inget bättre att ha med sig, det finns trådlös mottagning nästan överallt där det finns bebyggelse som man kan surfa på, även alla McDonalds har wlan.
Ska ni tanka och vill hitta billigast soppan i närheten så använder ni er av denna sidan:
Gas Prices - Find The Lowest Gas Prices Near You at Mapquest! Including BioDiesel and E85 stations.. Fantastikt hjälpfull sida!
Ska ni köra långa sträckor så tillse att ni har vatten och gott om Beef jerky i bilen, med en rejäl laddning sådant så kan man köra hur långt som helst utan att behöva stanna för att äta eller gå på toa, man blir mycket mätt och det binder allt i kroppen
Om ni snabbt vill få tag i billigt boende så rekomenderar jag stark att använda
Hotels.com ? erbjudanden och rabatter på hotellbokningar från lyxhotell till budgetboende. På så sätt kan man i förväg eller på parkeringsplatsen utanför (om Wlan finns) boka boendet vilket ofta blev billigare än att hyra över disk. Man betalar med sitt kort över nätet också vilket gör allt bekvämare och man slipper eventuella kortavgifter.
Jag och min kompis rullade in i Las Vegas utan någon susning om var vi skulle bo, hittade Wlan vid McDonalds och fick upp kanonerbjudande om 4 nätter på ett känt fint (3 stjärnigt) hotell, mitt på the strip för ca 200kr per person/natt. Motell fanns det gott om överallt utmed de större vägarna och i de flesta mindre orterna, vi betalade oftast 60-80 dollar för ett tvåbädds rum per natt, detta var dock med en betydligt högre dollarkurs än idag och vi valde då lite högre standard än de absolut skabbigaste.
Då vi var iväg i januari/februari så var det vinter även i öknen, tro't eller ej

Vi blev överraskade av ett ofantligt snöoväder mitt i öknen strax söder om Grand Canyon - snökedjor är ett måste om ni åker vintertid! Bara timmar tidigare i samma område hade vi ca 20grader och solsken så det växlar snabbt!
Som andra skrivit så är det lite annorlunda att köra bil i USA men det tar inte lång tid tills man har vant sig, gatorna är oftast väldigt enkelt ordnade i rutnät och motorvägarna är bra skyltade. Man märker att landet är anpassat för bilism! Kör man bra i Sverige så kommer det gå utmärkt i USA, inget att oroa sig för alls!
Om något skulle inträffa så kan det vara bra att ha papperskopior på alla sina viktiga handlingar, pass, körkort, biljetter, bokningsbekräftelser m.m.
men för att vara helt säker och bära både hängslen och bälte så rekomenderar jag att ha ett USB minne med sig,
alltid på kroppen, med digitala kopior på allt viktigt! Bilen kan bli stulen eller självantända när man stannar till på en mack, man vet aldrig och det kan då vara bekvämt att ha säkerhetskopior som man alltid bär med sig!
Vad gäller mat så planerade jag för att denna skulle kosta ungefär lika mycket som i Sverige för att få en bild om kostnaden, vilket var ungefär vad det också blev, men vi inte bara på snabbmatsställen utan också på riktiga restauranger med lite nyttigare mat så man kan komma undan billigare med McDonalds 3ggr om dagen.
Det är dyrt att prata i mobiltelefon i USA med ett svenskt abbonemang, jag fick en kalldusch (ca 2500kr) när jag kom hem, trots att jag tyckte mig ha pratat väldigt lite och sällan med folket hemmavid.
Det var nog det jag kom på såhär på rak arm, det gäller att planera bra innan resan men väl där så klarar man sig fint med en bärbar dator och en rejäl länksamling! Fråga på om det undras om något annat!