Citat:
Ursprungligen postat av soey
Hej!
Jag är ny här på siten, men jag är gift med en amerikan och vi flyttar nu till USA i oktober. Angånde ekonomiskt stöd. I mitt fall så har jag och min man bott i Sverige i 1½ år nu och ska nu fortsätta livet i USA. Vi behövde 55 000 dollors på kontot för att flytta, då är min man min sponsor. Men det hade vi inte  Så vi behövde då ha en joint sponser. Vilket blev min mans pappa som bor och jobbar i USA. Sånt kan vara bra att komma ihåg. Kanske det är annorlunda eftersom ni inte bott i Sverige först, men kolla upp det allafall.  Eknomiska stödet är viktigt att kolla upp runt.
|
Ni behöver visa att ni antingen kan försörja er själva (eller rättare sagt din man (Amerikanen) kan försörja dig), och eftersom han inte har inkomst i USA ännu, behövs de 55000 dollarna. Då ni inte har dem, måste ni ha en annan sponsor för dig. Fint att din svärfar ställde upp!

I Jojos fall måste hans flickvän (blivande fru) visa att hon kan vara hans sponsor, vilket kräver en viss inkomst. Om inte hon har det, måste även de ha en annan person som ställer upp som sponsor.
Att sponsra någon är inget man egentligen ska göra lättvindigt, och man bör ta reda på "det finstilta" om vad som egentligen gäller. Om äktenskapet t ex tar slut inom två år, och den sponsrade parten inte har en inkomst, blir sponsorn skyldig att försörja personen under en ganska lång tid, beroende på om den sponsrade personen kan (eller vill) hitta en inkopmstkälla. Jag minns inte detaljerna, men det är ett ganska stort åtangande egentligen. Min man sponsrade mig en gång i tiden, men ingen av oss visste då allt om vad det egentligen innebar.