Visa ett inlägg
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-04-22, 11:57
RobinWood RobinWood är inte uppkopplad
Moderator

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Det finns ingen åldersgräns för lotteriet, men det var en bra fråga som jag inte riktigt tänkt på tidigare. Jag försökte kolla upp det, och läste nu att det tydligen finns vissa krav på utbildning eller arbetslivserfarenhet, som hindrar de flesta under 18 år att söka. Utbildningskravet är fullgånget gymnasium (jf high school), eller två års arbetslivserfarenhet inom de senaste fem åren i ett yrke som det krävs minst två års träning eller erfarenhet för att jobba med....
Exakt vilka arbeten som klassas som kvalificerande kan man tydligen hitta här: Immigration Issues - By Category

Chansen att någon erbjuder dig ett jobb även om du gått i skola här är minimal. Med alla redan arbetslösa Amerikaner som finns idag, måste det finnas en mycket god anledning för ett företag att vilja gå igenom en kostsam procedur med både dyrt pappersarbete och osäkerheter för att anställa en som inte har arbetstillstånd. Om de på ett lättare och billigare sätt kan anställa någon med samma kompetens, är det just det de kommer att göra.

Om man har uppehållstillstånd genom arbete och arbtetsvisum (eller green card lotteriet), måste om jag minns rätt visumet förnyas om man byter arbetsgivare. Efter fem års uppehållstillstånd kan man ansöka om medborgarskap, och efter det får man vara kvar och arbeta fritt.

Wikipedia har en bra översikt över hela ämnet om uppehållstillstånd:
Permanent residence (United States) - Wikipedia, the free encyclopedia

Senast redigerad av RobinWood den 2010-04-22 klockan 11:59
Svara med citat